تبلیغات
:.این نیز بگذرد.: - توسل
:.این نیز بگذرد.:
شنبه 9 آبان 1388

توسل

شنبه 9 آبان 1388

نوع مطلب :وهابیت، 
نویسنده :سعید تقی پور

بنام خدا

پاسخ به شبه توسل



مقدمه: امروزه وهابیان با استفاده از بودجه هنگفتی که حکّام عربستان سعودی در اختیار آنان گذاشته اند، برای پوشش گذاشتن به جنایات وحشتناک خود بر علیه شیعیان جهان  سعی دارند با سوء استفاده از بی اطلاعی مسلمانان و با هزاران ترفند   نا به حق  شیعه را که به ائمه اطهار سلام الله علیهم  اجمعین متوسّل می شوند، مشرک قلمداد نمایند. پرواضح است که با عنایت به اعتقادات خرافی فرقه ضاله وهابیت مخصوصا بینش انحرافی که آنان از توحید دارند، زدن تهمت مشرک بودن به شیعه و انجام  این همه جنایات برعلیه آنان که کوچکترین آنها سر بریدن شیعیان مظلوم در عراق و افغانستان است، هیچ استبعاد عقلی ندارد. لیکن جای بسیار تاسف و شگفتی است که افرادی با نام شیعه و با استفاده از غفلت جوانان و سوء استفاده از تشنگی آنان در آموزش عربی و قرآن از وهابیّت کثیف تبعیّت نموده و در مجالس تفسیر قرآن خویش شبهات مطرود وهابیّت را که تا حال بارها و بارها از سوی مراجع محترم تقلید و دانشمندان معزّز اسلامی پاسخ آنها به خوبی داده شده است، با بیانهای مختلف و به بهانه مبارزه با غلوّگرائی! مطرح نمایند!! درست است که بزرگان دین و متولّیان امور دینی از این توطئه دشمنان خارجی و نوکران داخلی آنان در غفلت نیستند و حتماً در اندیشه چاره ای هستند که نقاب از چهره منافقان داخلی که با ادعای تشیّع با پخش اعتقادات وهابیّت تیشه بر ریشه مسلمانان شیعه مذهب می زنند، بردارند

بنام خدا

پاسخ به شبه توسل


مقدمه: امروزه وهابیان با استفاده از بودجه هنگفتی که حکّام عربستان سعودی در اختیار آنان گذاشته اند، برای پوشش گذاشتن به جنایات وحشتناک خود بر علیه شیعیان جهان  سعی دارند با سوء استفاده از بی اطلاعی مسلمانان و با هزاران ترفند   نا به حق  شیعه را که به ائمه اطهار سلام الله علیهم  اجمعین متوسّل می شوند، مشرک قلمداد نمایند. پرواضح است که با عنایت به اعتقادات خرافی فرقه ضاله وهابیت مخصوصا بینش انحرافی که آنان از توحید دارند، زدن تهمت مشرک بودن به شیعه و انجام  این همه جنایات برعلیه آنان که کوچکترین آنها سر بریدن شیعیان مظلوم در عراق و افغانستان است، هیچ استبعاد عقلی ندارد. لیکن جای بسیار تاسف و شگفتی است که افرادی با نام شیعه و با استفاده از غفلت جوانان و سوء استفاده از تشنگی آنان در آموزش عربی و قرآن از وهابیّت کثیف تبعیّت نموده و در مجالس تفسیر قرآن خویش شبهات مطرود وهابیّت را که تا حال بارها و بارها از سوی مراجع محترم تقلید و دانشمندان معزّز اسلامی پاسخ آنها به خوبی داده شده است، با بیانهای مختلف و به بهانه مبارزه با غلوّگرائی! مطرح نمایند!! درست است که بزرگان دین و متولّیان امور دینی از این توطئه دشمنان خارجی و نوکران داخلی آنان در غفلت نیستند و حتماً در اندیشه چاره ای هستند که نقاب از چهره منافقان داخلی که با ادعای تشیّع با پخش اعتقادات وهابیّت تیشه بر ریشه مسلمانان شیعه مذهب می زنند، بردارند. اما ما را نیز وظیفه است که اصول حقه تشیّع را که همانا اصول اصیل اسلامی است مرور نمائیم تا در برخورد با شبهات این گمراهان خود را خالی الذّهن از جواب ندانیم لذا برای نیل بر این مقصود و نیز برای تزید معلومات خویش بر آن شدیم که پاسخ مختصر شبهات مطروحه را بطور متوالی در اختیار برادران دینی خود قرار داده و برادران ارجمند دانش پژوه را جهت استفاده مفصّل به کتب مربوطه ارجاع دهیم . واینک ذیلاً به یکی از شبهات وهابیت پاسخ داده می شود .آیا توسّل به پیامبر اسلام وائمه بزرگوار شیعه شرک است ؟!،ذیل ماده  « وسل») و در اصطلاح به این معناست که انسان در هنگام دعا و استغاثه، به درگاه الاهی چیزی عرضه کند که واسطة پذیرش توبه و اجابت دعای او و بر آورده شدنِ درخواستش باشد، مانند صفات و اسمای الاهی یا نام پیامبر اکرم و دعای آن حضرت یا نام اولیای عظیم الشأن و فرشتگان. از آنجا که توسّل به اسباب برای رسیدن به اهداف، چه در زندگی مادّی انسان و چه در حیات معنوی، از دیدگاه فطری و عقلانی امری مطلوب و حتّی ضروری به شمار می رود، در اصل مشروعیت و جواز توسّل، به گونة اجمالی، کمتر تردید شده است. با اعتقاد براینکه تنها شفا دهنده از امراض گوناگون خداست آیا می شود پزشک را که وسیله خدا برای درمان بیماران است از زندگی بشر حذف نمود؟ ونیز آیا می توان با اعلام اینکه روزی دهنده فقط و فقط خداست به خاطر اینکه از سوی این کج اندیشان متهم به مشرک بودن نشویم تمامی اسباب و وسایل تحصیل روزی را، که آنها را نیز همان خدا وسیله قرار داده است از زندگی خویش حذف نمائیم؟! درست است که هرگونه علم و دانش از آن خداست و کسی درآن با خدا حتّی به مقدار جزئی نیز شریک نیست و علم نوری است که خدا بر هرکس که بخواهد ارزانی می دارد، اما آیا این اعتقاد به این معنی است که ما برای تحصیل علم به دانشمندان که وسیله خدائی دانش هستند مراجعه نکنیم؟! آیا عقل سلیم حذف اینگونه وسایل و اسباب را از زندگی انسان می پذیرد؟ پس از نظر عقلی به وضوح روشن است که حذف وسیله های تعیین شده خدائی برای تحصیل علم و دانش و روزی و هدایت و برای رهائی از گناهان و طی طریق مستقیم و رسیدن به رضایت خدائی و رضوان الهی نه تنها شرک نیست، بلکه بنا بر حکم عقل سلیم و دستورات الهی امری است ضروری و کسانی که این چراغ هدایت را در قلوب خود خاموش ساخته اند خود کج اندیشانی هستند که خواست خویش را به خواست خدا ترجیح داده و در ظلمت کفر نفس خویش گرفتارند. وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا(سوره نساء آیه 64)در مقابل در آیه ای که ذیلاً می آید رفتار ناپسند منافقان را که روحیه و اخلاق شان سرپیچی از توسّل به پیامبر بزرگوار است مورد نکوهش قرار داده و در آیه بعدی آن، عدم آمرزش منافقان را گوشزد می نماید.  گردانند، و آنان را مى بینى كه تكبّركنان روى بر مى تابند.بطوریکه ملاحظه می شود عدم پذیرش توسّل به پیامبر اسلام یکی از صفات منافقون است که الی الابد در جهنم خدا خواهند بود حال آنانکه ما را به دلیل توسل به پیامبر خدا وائمه اطهار غالی می دانند باید گفت شما با عدم پذیرش اصل مسلّم اسلامی یعنی توسّل، خود منافقانی هستید که آیه فوق در مورد آنان است که آیه 6 سوره منافقون آنان را در جهنم ابدی می داند. چرا که وقتی بر شما گفته می شود که از گناهان خویش بر پیامبر اسلام و ائمه اطهار توسّل جوئید صورت هایتان را ترش کرده و محبّان اهل بیت را بر غلوّگری متهم می سازید حال با مطالعه آیات مذکوره خود قضاوت کنید که چه کسی در صراط مستقیم است وچه کسی بیراهه می رود.گفتنی است که آیات متعدّد و بیشماری در تایید اصل توسّل در قرآن موجود است که این جزوه مختصر، اجازه طرح همه آن ها را نمی دهد و نیز برای اثبات جواز توسّل و حتّی مطلوبیّت آن از دیدگاه شرعی احادیث متعددی است که در منابع شیعه و اهل سنّت نقل شده، و قابل استناد است که مختصراً به نمونه هائی از آنها اشاره می شود تا روشن شود که اصل توسّل نه تنها امر مسلّم شیعی است بلکه تمام فرق اسلامی به غیر از وهابیّون که         نمی شود بر آنان مسلمان گفت و کج اندیشان منافق وهابی نما همه، آن را پذیرفته اند.

توسّل در کتب اهل سنّت : عثمان بن حُنَیف نقل شده است  که اسلام فرمودند اگر می خواهی صبر كن كه صبر کردن در این حالت براى تو بهتر است و الّا اگر می خواهی  دعا مى‏كنم. مرد نابینا عرض كرد که  دعا كنید و درجواب خواهش او، پیامبر رحمت  دستور دادند كه آن مرد وضو بگیرد و سپس دعائی را که در آن به پیامبر رحمت توسّل نموده وایشان را شفیع خود قرارداده است بخواند و از خدا عافیت خویش را طلب نماید. مرد نابینا به توصیه پیامبر اکرم (ص) عمل نموده و با توسّل به ایشان بینایی خود را بازیافت .پیامبر اکرم دعائی آموزش داده ، و در آن توسّل به مقام و منزلت صالحان را دستور داده اند . را زیارت کرده ام. وقتی درطوس بودم، هیچ مشکلی برمن وارد نمی شد، مگر این که به زیارت قبر ایشان رفته و از خدا گشایش آن را می خواستم و به درجه اجابت می رسید و سختی از من برطرف می شد. سپس نوشته است: این چیزی است که بارها آن را تجربه کردم و دیدم نتیجه همان بود، خدا ما را با محبّت رسول خدا و اهل بیتش بمیراند. ( ابن حبان، الثقات، ج 8، ص 456)4- محمد بن مؤمل شاگرد ابن خُزیمه، استاد بخاری و مسلم، می‌گوید به همراه استادم ابن خزیمه و جمعی از اساتید به زیارت بارگاه قبر علی بن موسی الرضا(ع) در طوس رفتیم، استادم ابن خزیمه چنان در برابر آن بقعه متبرکه تعظیم و تواضع کرد که همگی در شگفت ماندیم. (ابن حجر العسقلانی، تهذیب التهذیب، ج 7، ص 339) 3- ابن حبان از محدثان ورجال شناسان قرن چهارم اهل سنّت می نویسد: من بارها قبر علی بن موسی الرضا صلوات الله علی جده و علیه مرد نابینائی نزد پیغمبر(ص) آمد و عرض كرد که یا رسول الله از خدا بخواهید که مرا شفا دهد پیامبر3- وَ إِذَا قِیلَ لهَُمْ تَعَالَوْاْ یَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْاْ رُءُوسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَ هُم مُّسْتَكْبرُِون‏(سوره منافقون آیه 5)یعنی: و چون بدیشان گفته شود : «بیایید تا پیامبر خدا براى شما آمرزش بخواهد»، سرهاى خود را بر مى5- ابو علی خلال، شیخ حنابله، می‌گوید هرگاه مشکلی بر من عارض شود، قبر موسی بن جعفر(ع) را زیارت می‌کنم و به ایشان متوسّل می‌شوم و خداوند مشکل مرا آسان می‌کند.( الخطیب البغدادی، تاریخ بغداد، ج 1، ص 120)6- محمد بن ادریس شافعی به قبر ابو حنیفه و احمد بن حنبل به قبر شافعی متوسّل می‌شد.  (الخطیب الخوارزمی، مناقب ابی حنیفه، ج 2، ص 199)7- مسلمانان به قبر ابو ایوب انصاری متوسّل می‌شدند و برای طلب باران به قبر او پناه می‌بردند. حاکم الحسكانی النیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص 5188- مردم سمرقند برای طلب باران به قبر محمدبن اسماعیل بخاری متوسّل شدند. الحافظ شمس الدین الذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج 12، ص 469؛ طبقات الشافعیه، ج 2، ص 2349- قسطلانی می‌گوید سزاوار است که زایر در کنار قبر پیامبر(ص) زیاد دعا و استغاثه کند و متوسّل شود و طلب شفاعت و بی‌تابی کند و سزاوار است که خداوند شفاعت پیامبر را در حق او بپذیرد. (القسطلانی، المواهب اللدنیه، ج 3، ص 417)10- سُبكی می‌گوید از روش شخصیت‌ها و بزرگان صالح گذشته استفاده می‌شود كه تبرّك به قبور مردگان امری شرعی و دینی است و مانعی ندارد، تا چه رسد به قبور پیامبران و اگر كسی ادّعا كند كه قبور پیامبران با قبور سایر مردگان برابر و یكسان است، سخن زشت و باطلی به زبان آورده، چون موجب پایین آوردن مقام شامخ پیامبران شده است، و شكّی نیست كه سبك شمردن مقام رسول اكرم(ص)، و یكسان دانستن آن حضرت با دیگران كفر است. ( تقی الدین سبكی، شفاء السقام فی زیارة خیر الانام، ص130)11- وی در جای دیگری در رابطه با توسّل و شفاعت می‌گوید جواز توسّل و درخواست شفاعت از رسول اكرم(ص) برای هر مسلمانی روشن و واضح است، و عمل پیامبران و سیره صالحان گذشته و علماء و دانشمندان و حتی عوام، بر آن گواهی می‌دهد و هیچ آدم دینداری این را انكار ننموده و در هیچ زمان این سخن باطل به گوش نرسیده است تا این كه ابن تیمیه با سخنان باطل خود قضیه را بر افراد ضعیف و نادان مشتبه و بدعتی را پایه‌گذاری كرد كه در هیچ عصری سابقه نداشته است. ( تقی الدین سبكی، شفاء السقام فی زیارة خیر الانام، ص293)12- زینی دحلان مفتی مكه مكرمه می‌گوید هر كس آثار گذشتگان را تتبّع نماید، و دعاها و اوراد آنان را مورد مطالعه قرار دهد، موارد زیادی از توسّل آنان به انبیاء و صالحان را خواهد یافت. (احمد بن زینی دحلان، الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیة، ص 31) 13- حصنی دمشقی در ردّ سخن ابن تیمیه مبنی بر شرك بودن توسّل به پیامبر(ص) پس از وفات ایشان، می‌گوید از این سخن ابن تیمیه بدن انسان می‌لرزد. این سخن قبل از زندیق حران «ابن تیمیه» از دهان كسی در هیچ زمان و هیچ مكانی بیرون نیامده است، این زندیق نادان و خشك، داستان عمر را وسیله‌ای برای رسیدن به نیّت ناپاكش در بی‌اعتنایی به ساحت حضرت رسول اكرم(ص) قرار داده و با این سخنان بی‌اساس مقام و منزلت آن حضرت را در دنیا پایین آورده و مدّعی شده است كه حرمت و رسالت آن بزرگوار پس از رحلت از بین رفته است. و این عقیده به یقین كفر و در واقع زندقه و نفاق است. ( أبوبكر بن محمد الحصنی الدمشقی، دفع الشبه عن الرسول، ص 131)14- سید حسن سقاف می‌گوید توسّل به رسول اكرم(ص) و طلب شفاعت از آن حضرت به ویژه در اوقات گرفتاری از مستحبّات موكد می‌باشد و سیره علما و دانشمندان عالی‌قدر، مردان الاهی، بزرگان حدیث شناس و پیشوایان گذشته بر این روش جریان داشته است. (حسن بن علی السقاف، فیض القدیر،ج2،ص135)15- حافظ النووی در تالیفات خود به استحباب توسّل و استغاثه از رسول اكرم(ص) عنایت داشته است. به عنوان نمونه در كتب حاشیة الإیضاح علی المناسك له، ص 450؛ شرح المهذب المجموع، ج 8، ص 274؛ الأذكار، ص 307؛ أذكار الحج، ص 184و موارد دیگر این كه ابن جوزی در كتاب خود با نام «الوفاء فی فضائل مصطفی» بابی را به توسّل به پیامبر(ص) و باب دیگر را به طلب شفاء از قبر آن حضرت اختصاص داده است؛ شمس الدین محمد بن نعمان مالكی كتابی به نام «مصباح الظلام فی المستغیثین بخیر الانام» به رشته تحریر درآورده است؛ سید نور الدین سمهودی در كتاب خود «وفاء الوفاء لاخبار دارالمصطفی» به بحث پیرامون این مساله پرداخته و شواهدی را نقل كرده است و ...علاوه بر احادیث مذکوره در کتب اهل سنّت، احادیث بسیاری  نیز در مشروعیّت توسّل در کتب شیعی موجود است که به دلیل اختصار جزوه از ذکر آنها خودداری شده و طالبین تحقیق بیشتر را به کتب ادعیه و حدیثی و نیز کتابهای توسّل آیه الله ضیاآبادی و توسّل آیه الله جعفر سبحانی مراجعه کنند. باعنایت به موارد مذکوره مسلّم و قطعی است که نه تنها توسّل به ائمه اطهار سلام الله اجمعین از دیدگاه فرق اسلامی شرک نیست بلکه از دیدگاه آنان و مذهب تشیّع که همانا اسلام واقعی و اصیل است، جزو وظایف دینی و تکالیف الهی محسوب می شود و دشمنان کج اندیش که منافقانه در بین جوانان در این مورد و موارد مشابه  والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته  ارجاع می دهیم. شبهه پراکنی می کنند، بسی در اشتباه بوده و از راه هدایتی که پیامبر اسلام تعیین نموده و بر آن دستور   داده اند، منحرف گردیده و راه نفس خویش و خواست دشمنان اسلام مخصوصاً وهابیّت کثیف کافر را می پیمایند.